Acompanyament emocional a l'aula: el regal dels límits, les relacions sanes entre infants i les dinàmiques de grup

Nivell: Infantil i Primària

Formadora: Vicky Mateu

Descripció:

  • La formació pretén reflexionar i aprofundir sobre l’acompanyament emocional dins l’aula: el rol de l’adult, el lloc de l’infant i les dinàmiques de grup.
  • La relació adult-infants: vies de comunicació i com posar límits amb amor i respecte.
  • La relació sana entre els infants: conflictes, agressions i negociacions.
  • La cura de les dinàmiques de grup: exclusions, ridiculitzacions, humiliacions i lideratge malentès.

Objectius:

  • Aprofundir en coneixements i compartir vivències en l’àmbit de l’acompanyament emocional dins l’aula i amb grups d’infants.
    Adquirir recursos pràctics i experimentar noves dinàmiques de l’acompanyament emocional a l’aula.
  • Compartir espais de reflexió sobre la pròpia pràctica i treballar sobre casos propis que cada membre desitgi aportar al grup. Crearem espais de debat i reflexió crítica.
  • Proporcionar material teòric per tal de facilitar l’aprofundiment en els continguts de la formació i optimitzar-la
  • Vetllar pel benestar de tots els participants i per la integració dels continguts de la formació amb l’objectiu que sigui útil, inspiradora i ajudi a la comprensió profunda dels processos de la infància.

Continguts:
BLOC 1-COM POSAR LÍMITS AMB AMOR I RESPECTE
El regal dels límits: com quan i per què posar límits.
Negociar, acollir i transformar en positiu la vivència dels límits.
Alternatives al sistema de premis i càstigs.
Acollir les emocions que sorgeixen al voltant d’un límit.
L’expressió del desacord en l’infant.
Com gestionar l’energia agressiva i les crisis explosives.
La contenció emocional i la descàrrega sana.
Comunicar-se i relacionar-se amb infants, com generar diàleg.
Negociacions i acords. Fer pactes amb infants.
BLOC 2 – RELACIONS SANES ENTRE INFANTS- CONFLICTES, AGRESSIONS I NEGOCIACIONS
Els conflictes com a oportunitats.
El rol de l’adult: vetllador, seguritzador, element neutre.
Acompanyar sense dirigir; el perill de la triangulació.
Com oferir espais cuidats per a expressar les emocions i generar el diàleg.
El paper de l’infant.
Com generar un procés d’aprenentatge i d’autogestió en l’infant/grup en el procés de resolució de conflictes.
Com gestionar les agressions: físiques, emocionals, fugues, entre altres.
El procés de negociació. L’escolta, el diàleg, els acords.

BLOC 3- LA CURA DE LES DINÀMIQUES DE GRUP- EXCLUSIONS, RIDICULITZACIONS, HUMILIACIONS I LIDERATGE MALENTÈS
Com generar dinàmiques sanes de relació en el grup d’infants, vetllant pel benestar del grup i d’un mateix dins l’entorn social.
Com afecten les dinàmiques de grup negatives al desenvolupament de l’infant: autoestima, autoregulació i autonomia. Conseqüències en la relació i concepció del jo, de l’entorn social i del món que m’envolta.
Com gestionar les dinàmiques d’exclusió, les ridiculitzacions, les humiliacions i els lideratges malentesos dins d’un grup d’infants.
Reflexió i anàlisis sobre la gestió dels tipus d’exclusió, d’humiliacions i ridiculitzacions més freqüents. Exclusions directes o visibles i indirectes o invisibles.
Quins límits cal posar i per què. Normes de convivència.
La gestió de les diferències en un grup d’infants. Conviure amb la diversitat. Comprensió i vivència de la complexitat social.
El paper dels líders dins del grup. Com generar lideratges sans i positius. Com generar espais de lideratge alternats per a tots els membres d’un grup.
Com crear actituds reflexives sobre la pròpia conducta, entenent el lloc que cadascú ocupa dins el grup i les responsabilitats i oportunitats que el lloc comporta.
El treball amb l’eix comunitari. Eines, recursos i propostes que fomenten una dinàmica de grup sana i equilibrada.